Šifra: 331835 Artikl je dostupan
Cijena: 0,41 €
Broj: | 1140 |
---|---|
Vrijednost: | 3,10 kn |
Dizajn: | Dean Roksandić, dizajner iz Zagreba |
Fotografija: | Mario Romulić i Dražen Stojčić |
Veličina: | 42,60 x 35,50 |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | AKD d.o.o., Zagreb |
Datum izdanja: | 2.5.2018. |
Naklada: | 300.000 |
Među mostovima na rijeci Dobri posebno se ističe most kod Novigrada na Dobri koji je u cijelosti sagrađen od klesanoga kamena. Most se nalazi u pitomoj dolini rijeke nedaleko od dvorca sagrađenog na uzvisini početkom 16. stoljeća kojem su vlasnici bili Frankopani, Zrinski i Patačići.
Početkom 18. stoljeća, nakon završetka Rata za španjolsku baštinu i rata s Osmanskim Carstvom, stekli su se uvjeti za oživljavanje gospodarstva i trgovine na prostoru Hrvatske zbog čega je nastala potreba za povezivanjem Panonije s Primorjem cestom preko planinskih predjela Gorskoga kotara. Još je 1718. Hrvatski sabor odobrio prijedlog gradnje ceste od Karlovca preko Novigrada na Dobri, Delnica i Javornika do luke u Kraljevici da bi se tek 1725. počelo s njenom gradnjom te je cesta u potpunosti bila dovršena 1738. godine. Projektant i graditelj ceste nazvane Via Carolina Augusta, danas poznate kao Karolinska cesta, bio je Matija Antun Weiss (1661. – 1738.). Cesta je nazvana prema imenu tadašnjeg cara Karla VI. koji je osobno već 1728. proputovao prohodnim dijelom trase. Cesta je duga oko 60 milja ili otprilike 106 km, a planirani troškovi bili su 70 000 forinti. Radi prijelaza pojedinih vodotoka, na trasi ceste trebalo je sagraditi više mostova, obično drvenih konstrukcija, na kamenom zidanim stupovima i upornjacima. Među mostovima na rijeci Dobri posebno se ističe most kod Novigrada na Dobri koji je u cijelosti sagrađen od klesanoga kamena. Most se nalazi u pitomoj dolini rijeke nedaleko od dvorca sagrađenog na uzvisini početkom 16. stoljeća kojem su vlasnici bili Frankopani, Zrinski i Patačići. Prema nekim zapisima o naplati mostarine prije je na istoj lokaciji bio drveni most. Most je dug 114,5 m, širok 5,8 m i premošćuje rijeku s 10 polukružnih svodova raspona 4,9 m. Stupovi su masivni, skladno oblikovani i s izraženim istakama. Ograde su kamene, široke po 0,5 m i visoke od 0,6 do 0,75 m. Niveleta mosta je konveksna s najvišom točkom na sredini mosta. Tlocrtno gledano, most je okomit na tok rijeke. Zanimljivo je da su prema nekim zapisima podizanje mosta u doba gradnje ceste morali financirati vlasnici dvorca i okolnih posjeda iako je sama cesta bila financirana iz sredstava bečkog dvora. Most je vrijedan spomenik mostogradnje, u relativno je dobro očuvanom stanju s obzirom na to da je star više od 250 godina te je zaštićen kulturni spomenik. Do mosta na Dobri može se doći izlaskom s autoceste br. 1 Zagreb – Rijeka na čvorištu Novigrad i potom lokalnom cestom prema Novigradu na Dobri.Zvonimir-Zdenko Šimunjak dipl. ing. građ.