Šifra: 331836 Artikl je dostupan
Cijena: 0,41 €
Broj: | 1141 |
---|---|
Vrijednost: | 3,10 kn |
Dizajn: | Dean Roksandić, dizajner iz Zagreba |
Fotografija: | Mario Romulić i Dražen Stojčić |
Veličina: | 42,60 x 35,50 |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | AKD d.o.o., Zagreb |
Datum izdanja: | 2.5.2018. |
Naklada: | 300.000 |
Most se nalazi na državnoj cesti br. 8, a svojim oblikovnim i konstrukcijskim rješenjem – jedan pilon i na njega zavješen gredni rasponski sklop – prvi je i jedinstven takav objekt podignut u Hrvatskoj. Prostorno i vremenski most je moderan kontrapunkt tvrđavama, zidinama i mostovima starog Dubrovnika.
Sjeverozapadno od Dubrovnika prostire se 6 km dugački zaljev Rijeka dubrovačka u koji na njegovu početnom dijelu utječe rječica Ombla, prema nekim izvorima najkraća na svijetu – duga svega 30-ak metara od izvora do ušća. Zaljev je na svojem krajnjem dijelu – spoju s morem – premošten velebnim mostom nazvanim imenom prvoga hrvatskog predsjednika, dr. Franje Tuđmana. Gradnjom mosta skraćen je put prema Dubrovniku od strane Splita za više od 10 km. Most se nalazi na državnoj cesti br. 8, a svojim oblikovnim i konstrukcijskim rješenjem – jedan pilon i na njega zavješen gredni rasponski sklop – prvi je i jedinstven takav objekt podignut u Hrvatskoj. Prostorno i vremenski most je moderan kontrapunkt tvrđavama, zidinama i mostovima starog Dubrovnika. Gradnja mosta počela je 1989. gradnjom prilaza mostu, međutim, radovi su obustavljeni zbog rata te su nastavljeni 1999. godine. Most je podignut prema projektu izrađenom na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Glavni projektant mosta bio je dr. sc. Zlatko Šavor. Izvornim projektom iz 1989. bila je predviđena čelična rasponska konstrukcija koja je prilikom nastavka građenja dijelom zamijenjena na zapadnom dijelu prednapetom betonskom konstrukcijom. Dvjesto osamdeset metara širok zaljev Rijeke dubrovačke premošten je zavješenim mostom s glavnim rasponom od 304 m te bočnim rasponima od 87,35 m na splitskoj strani i 80,7 m na dubrovačkoj strani. Splitski raspon i dio glavnog raspona u duljini od 60 m izvedeni su prema principu konzolnog građenja kao sandučasta konstrukcija od prednapetog betona oslonjena na upornjak i stup te zglobom povezana na čelični dio glavnog raspona. Dio glavnog raspona duljine 244 m i bočni raspon na dubrovačkoj strani izvedeni su kao spregnuta konstrukcija (čelik/beton) „pi“ presjeka ovješena kosim zategama na armiranobetonski pilon visine 141,5 m oblika slova A i oslonjena na upornjak na dubrovačkoj strani. Širina mosta varira od 12,2 do 16,04 m zbog proširenja na prilazima i zbog smještaja sidrenja zatega. Ukupna duljina mosta između krajnjih točaka upornjaka je 518,23 m. Slobodna visina ispod konstrukcije mosta je 50,3 m. Temeljenje pilona izvedeno je na dvije armiranobetonske ploče tlocrta 15,5x15,5 m i debljine 6 m povezane gredom presjeka 4x3 m. Zapadni stup temeljen je na armiranobetonskoj ploči tlocrta 22,6x13,6 m i debljine 4 m izvedene na 40 armiranobetonskih bušenih pilota. Uzimajući u obzir visoku seizmičku zonu, most je projektiran na seizmičko ubrzanje od 0,38 g. Most su zajednički sagradili Walter Bau AG i Konstruktor-Split uz trošak od otprilike 31,5 mil. eura, a pušten je u promet 22. svibnja 2002. godine. Zvonimir-Zdenko Šimunjak dipl. ing. građ.