Šifra: 336753 Artikl je dostupan
Cijena: 0,86 €
Broj: | 1309 |
---|---|
Vrijednost: | 6,50 kn |
Dizajn: | Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, Ilustratorica: Maja Cipek |
Veličina: | 48,28 x 29,82 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | AKD d.o.o., Zagreb |
Datum izdanja: | 5.10.2020. |
Naklada: | 100 000 |
Željeznički promet na hrvatskome području uspostavljen je 1860. godine. Sljedećih stotinu godina vlakove su vukle samo parne lokomotive koje su s vremenom postale neracionalni strojevi u usporedbi s električnim i dizelskim vučnim vozilima čija se gradnja razvijala u prvoj polovini 20. stoljeća. Zato je sredinom pedesetih godina prošloga stoljeća i Zajednica Jugoslavenskih željeznica pokrenula modernizaciju voznoga parka slijedom koje su u Hrvatskoj u promet uključene prve dizel-električne lokomotive serije JŽ 661, kasnijih oznaka HŽ 2061, i lokomotive serije JŽ 642, kasnijih oznaka HŽ 2041.
Dizel-električne lokomotive JŽ 642/HŽ 2041 S uvođenjem u promet dizelskih vučnih vozila pokazala se potreba i za nabavom lokomotiva za vuču lakših teretnih i putničkih vlakova te za teško manevriranje. Tijekom probnih vožnji najpovoljnijima su se pokazale lokomotive francuskoga proizvođača Brissonneua et Lotza. Prema licenciji te tvrtke Tvornica Đuro Đaković iz Slavonskog Broda počela je 1961. proizvoditi četveroosovinske dizel-električne lokomotive serije JŽ 642. Do 1972. proizvela je 104 lokomotive navedene serije. Prva lokomotiva bila je isporučena ŽTP-u Skopje u lipnju 1961. godine. ŽTP Zagreb zaprimio je 33 lokomotive sagrađene između 1962. i 1965., a ostale su lokomotive do 1972. bile raspoređene u druge JŽ-ove podružnice. Hrvatske željeznice preuzele su od ŽTP-a Zagreb sve 33 lokomotive i dodijelile im brojčane oznake HŽ 2041. Tijekom godina eksploatacije pokazali su se problemi u redovitome održavanju lokomotiva, pa je 2009. pet neaktivnih lokomotiva bilo upućeno na rekonstrukciju i modernizaciju u TŽV Gredelj. Modernizacija je završila 2014., a lokomotivama je 2010. dodijeljena nova podserija i brojčana oznaka HŽ 2041.1. Zahvatima na lokomotivama produžen je njihov eksploatacijski vijek za 30 godina, povećana razina pouzdanosti u prometu, a smanjeni su i troškovi rada te održavanja. Danas se lokomotive serije HŽ 2041 koriste za teško manevriranje na većim teretnim kolodvorima i za vuču teretnih vlakova. Sačuvano ih je ukupno 17 od kojih je 11 u voznome stanju, a šest je neaktivno. Sve se nalaze u vučnome parku HŽ Carga d.o.o. Lokomotive imaju četiri osovine s pojedinačnim osovinskim pogonom. Osovinsko opterećenje im je 16 t po osovini, opremljene su četverotaktnim dizelskim motorom, a prijenosnik snage je električni. Vučna snaga lokomotiva je 425 kW, najveća brzina 80 km/h, masa lokomotive u službi 63 t, a duljina lokomotive preko odbojnika 14 740 mm. Helena Bunijevac, profesor