Šifra: 310214 Artikl je dostupan
Cijena: 0,46 €
Broj: | 736 |
---|---|
Vrijednost: | 3,50 kn |
Dizajn: | Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora |
Veličina: | 35,50 x 29,82 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | Zrinski d.d., Čakovec |
Datum izdanja: | 9.9.2009. |
Naklada: | 300.000 |
Pošta je oduvijek bila i ostat će kulturna činjenica svakog društva, osjetljiv „barometar“ koji svojom djelatnošću i organizacijom detektira različite oblike društvenih zajednica što se zrcale u kulturnim, ekonomskim, političkim i ljudskim zbivanjima.
Motiv: strojni poštanski žig Ovogodišnjom serijom «Dan marke» HP-Hrvatska pošta d.d. obilježava 10. obljetnicu svojega utemeljenja i osamostaljenja u posebno dioničko društvo otvoreno slobodnoj tržišnoj utakmici i trasiranju vlastitoga samostalnog poslovnog razvitka. Ključ ovakva puta je Zakon o razdvajanju Hrvatske pošte i telekomunikacije na Hrvatsku poštu i Hrvatske telekomunikacije, koji je donio Hrvatski sabor 10. srpnja 1998. godine. Stoga je upravo taj Zakon glavni akt o utemeljenju današnje Hrvatske pošte, a 1. siječnja 1999. nadnevak njezina osnutka. Hrvatska pošta, kao organizacija i kao djelatnost, baštini bogat razvojni put preobrazbe poštanske službe od obične glasničke službe s čisto vojnim ustrojem, privatne koncesijske pošte, preko javne službe unutar pravnog aparata države, službe od posebnog društvenog interesa u okviru javnih poduzeća do moderne, tržišno orijentirane gospodarske djelatnosti. Pošta je oduvijek bila i ostat će kulturna činjenica svakog društva, osjetljiv «barometar» koji kroz svoju djelatnost i organizaciju detektira različite oblike društvenih zajednica što se zrcale u kulturnim, ekonomskim, političkim i ljudskim zbivanjima. Ona je također svojevrstan dnevnik svih povijesnih i drugih pojava i događaja od najstarijih ljudskih civilizacija do danas, te se s pravom može reći kako je pošta stara koliko i sama civilizacija. Stoga je i Hrvatska pošta njezin vjeran odraz na hrvatskim prostorima, srasla je s njom i izrasla iz nje prelazeći u više organizacijske oblike usporedno s razvojem proizvodnih snaga društva. Suštinska uloga pošte i poštanskog prometa je prijenos vijesti; ta je njezina funkcija ostala nepromijenjena kroz sve svoje razvojne faze unutar svih oblika društvenih zajednica i civilizacijskih stupnjeva. Tijekom povijesti se taj prijenos povremeno odnosio i na transport putnika i robe (cursus publicus u Rimskom Carstvu ili u doba poštanskih diližansi), no uvijek se zapravo svodio na prijenos poštanskih pošiljaka. Može se tvrditi da se pošta kao organizacijski oblik oduvijek razlikovala od ostalih oblika društvenog privređivanja i upravljanja činjenicom da je njezina krajnja svrha opći interes i da je imala monopolni položaj bilo kao služba koncesionara bilo subvencioniranog privatnika. Tako je uostalom i Hrvatska pošta i danas kao moderna gospodarska djelatnost zadržala neka temeljna obilježja svoje funkcije i svojega položaja spram korisnika, koji se očituju ponajprije u stalnosti i kontinuitetu funkcioniranja, općoj pristupačnosti, redovitosti, sigurnosti i brzini obavljanja pružene usluge. Upravo zbog tih osobina i svojega dugog i bogatog povijesnog razvitka Hrvatska pošta i danas baštini i velik poslovni ugled i golemo povjerenje korisnika u svoje usluge. Prijelomna faza u povijesti pošte zasigurno je poštanska reforma sredinom 19. stoljeća kad su novi ekonomsko-društveni odnosi uvjetovali potrebu pronalaženja novih i drukčijih putova kojima bi se funkcioniranje poštanskog prometa uskladilo s potrebama i zahtjevima novoga vremena. Slijedom takvih povijesnih činjenica razumljivo je da su nova ekonomska i tehnološka dostignuća, tržišna liberalizacija i privatizacija krajem 20. stoljeća doveli do odvajanja nekoć koherentnog tijela pošte, telegrafa i telefona na ono što je danas poznato kao pošta i telekomunikacije. Slijedom događanja u Europi i novih organizacijskih reformi i Hrvatska pošta se 1999. odvojila od telekomunikacija i krenula svojim putem osamostaljenja kao posebno dioničko društvo s ciljem otvaranja procesa vlastitoga poslovno-tehnološkog preoblikovanja. Upravo je stoga važno ovogodišnje izdanje prigodne poštanske marke u povodu 10. obljetnice osnutka HP-Hrvatske pošte d.d. jer izlazi u trenutku kad Hrvatska pošta prolazi kroz novu organizacijsku preobrazbu sa željom da se uključi u suvremene tokove i postane afirmirana tvrtka koja bi mogla konkurirati novim uvjetima i zakonitostima modernoga tržišnog okruženja i razvijenog društva. R. B.
Naziv: | DAN MARKE - 10. OBLJETNICA OSNIVANJA HP - HRVATSKE POŠTE d.d. |
---|---|
Vrsta: | P |
Opis: | Marka je izdana u hrvatskom arku od 25 maraka s pet privjesaka, a izdana je i prigodna omotnica prvoga dana (FDC). |
Datum: | 9.9.2009. |
Ostale marke u ovoj seriji: