English version
0,00 €
Vaša košarica
Završi kupnju
072 303 304 | Kontaktni centar Hrvatske pošte












 

BOŽIĆ 2022.

     

Šifra: 342857 Artikl je dostupan

Cijena: 0,58 €


Želim da marke budu žigosane
Unesite željenu poziciju žiga
BOŽIĆ 2022.

Artikl je dodan u košaricu.

nastavite kupovati ili otvorite košaricu

Broj: 1416
Vrijednost: slovna oznaka A
Dizajn: Ivana Vučić i Tomislav-Jurica Kačunić, dizajneri iz Zagreba
Fotografija: Miro Martinić, fotograf iz Zagreba
Veličina: 35,50 x 29,82 mm
Papir: bijeli, 102 g, gumirani
Zupčanje: češljasto, 14
Tisak: višebojni ofset
Tiskara: AKD d.o.o., Zagreb
Datum izdanja: 28.11.2022.
Naklada: 400 000


Kao priviđenje izrasta đakovačka katedrala iz slavonske ravnice. Biskup Josip Juraj Strossmayer izgradio ju je 1866. – 1882.. Poklonstvo i pastira Lodovicovo je djelo. Prvi dojam što ga taj prizor ostavlja jest svečanost.


Pročitaj više


Kao priviđenje izrasta đakovačka katedrala iz slavonske ravnice, po mjeri svega onoga što je „za vjeru i domovinu“ nastojao ostvariti i ostvario biskup Josip Juraj Strossmayer. Izgradio ju je, 1866. – 1882., na mjestu male srednjovjekovne barokizirane crkve, vjerom svoga vremena u novo, gestom ponosa i samosvijesti. Gradnju je povjerio bečkom arhitektu Karlu Rösneru, a nakon njegove smrti Friedrichu von Schmidtu, čiji je suradnik, s velikim ovlastima, bio Hermann Bollé. Katedrala je sagrađena u neoromaničkom stilu, koji stereometričnošću i jasnoćom podcrtava monumentalnost zdanja. Sagradivši svoju katedralu, Strossmayer je na stanovit način pomaknuo granicu Zapada; historijsku mrežu zapadnih katedrala dopunio je remek-djelom historicizma. U želji za jasnoćom i usklađenošću s arhitekturom, razrađenu, vrlo složenu ikonografsku zadaću zidnih slika, na temu Starog i Novog zavjeta, povjerio je Johannu Friedrichu Overbecku, najznačajnijem slikaru grupe nazarenaca. Slikarski program nazarenaca bio je obnova kršćanskog nadahnuća i renesansnih oblika. Novo čitanje njihovih djela, kojima se dugo predbacivala anakronost, danas u njima prepoznaje drugačije vrijednosti. Overbeck je za biskupa Strossmayera izradio kartone prema kojima nije stigao izvesti freske. Naslijedili su ga nazarenski slikar iz Münchena, Alexander Maximilian Seitz, i njegov sin Lodovico, preoblikujući Overbeckove predloške. I u društvenom smislu i po reprezentativnosti narudžbi i naručitelja obojica slikara pripadaju visokim krugovima svoga vremena. Otac, prvi učitelj sina Lodovica, bio je kumče kralja Ludwiga I. bavarskog; Lodovico je bio direktor Vatikanskih galerija, a slikao je, među ostalim, freske u Apostolskoj palači (koja je danas dio Vatikanskih muzeja), te u bazilici u Loretu… Poklonstvo kraljeva i pastira Lodovicovo je djelo. Prvi dojam što ga taj prizor ostavlja jest svečanost. Nema intimne scenografije štalice, slame, životinja koje griju Isusa. Madona s Djetetom sjedi na prijestolju, svetokrugovi im oko glava, anđeli pridržavaju grimiznu tkaninu sa zlatnim ornamentima kao pozadinu. Nad prijestoljem zvijezda repatica iz nebeskih sfera lije mlaz svjetlosti. Tamna jezgra u sredini zvijezde možda je Božje oko. Ta zvijezda često u sebi nosi poruku sudbine: kad vodi kraljeve, u središtu joj zna biti lik Djetešca; iznad scene Rođenja u zvijezdi je ponekad križ. Tako slikari razbijaju jednovremenski sadržaj slike, uključujući u nju nagovještaje budućnosti. Seitzova scena već je cijela pomaknuta iz okružja siromaštva i skromnosti u budućnost slave. Kompozicijom vlada dinamična simetrija; likovi su realistični u opremi (tako su pučki likovi odjeveni u slavonske i bosanske nošnje, prema teritorijalnom ustroju Strossmayerove biskupije, ali nose i masline, u široj viziji Hrvatske); zaustavljeni su, međutim, u pokretima, zaleđeni u trenutku, i sami iz slike stvaraju veliki sveukupni ornament. Bez obzira na bogato ispripovijedano zeleno tlo, prostor je slike apstraktan: u njoj prevladava čista, jednolika plava pozadina ničim o zemlju vezanog neba. Crtež je slikarev majstorski, boje profinjene, pažljivo podređene simboličnom središtu - Gospinu liku; modelacija je obzirna prema čitljivosti obrisa. Ako su korijeni Seitzova djela u intimnijem nazarenskom nadahnuću, njegova stilizacija pripada visokom historicizmu. Slike đakovačke katedrale praćene su i riječima. Pod Poklonstvom kraljeva i pastira stoji, za kraljeve: DOŠAV KRALJI S IZTOKA POKLONIŠE SE GOSPODINU I DARIVAŠE GA / ZLATOM, TAMJANOM I MYRRHOM /; za pastire: DOĆI ĆEJU ŽURNO I VESELO PRINOSEĆ / PRVENCE OD VINOVE LOZE PŠENICE MASLINE POVRTLJA I OVACA. Lijepa je ta razdioba darova, kojih se vrijednost, naročito danas, izjednačuje. Lijep je i njihov zbroj, bogatstvo koje nam je Josip Juraj Strossmayer ostavio svojom katedralom. akademkinja Željka Čorak

Naziv: BOŽIĆ 2022.
Vrsta: P
Opis: Motiv: zidna slika Poklonstvo kraljeva i pastira iz đakovačke katedrale Marka je izdana u arku od 20 maraka i karnetu od 10 samoljepljivih maraka. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC).
Datum: 28.11.2022.

Ostale marke u ovoj seriji:

 
 
Poštovani, prijavite se u sustav kako biste mogli ocijeniti i komentirati proizvod.