Šifra: 327420 Artikl je dostupan
Cijena: 0,16 €
Broj: | 1029 |
---|---|
Vrijednost: | 1,20 kn |
Dizajn: | Ivana Vučić i Tomislav-Jurica Kačunić, dizajneri iz Zagreba |
Fotografija: | Fedor Džamonja |
Veličina: | 42,60 x 35,50 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | Zrinski d.d., Čakovec |
Datum izdanja: | 1.12.2015. |
Naklada: | 100.000 po motivu |
U svojem školovanju i darovitim početcima kipar je ne samo suvereno ovladao uhodanim tehnikama nego i stvorio niz snažnih i uvjerljivih djela čvrstoga figurativnog izraza.
Dušan Džamonja, Metalna skulptura XX, 1961., Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb Skulptura Dušana Džamonje stvorila je poseban i vrlo originalan univerzum oblika, jamačno s najvećim odjekom u kulturnom svijetu i rezultatima što nadmašuju raspone i mogućnosti tradicije ili uvjete strogih disciplinarnih zahtjeva. Ali u svojem školovanju i darovitim početcima kipar je ne samo suvereno ovladao uhodanim tehnikama nego i stvorio niz snažnih i uvjerljivih djela čvrstoga figurativnog izraza. Rođen 1928. u Strumici (Makedonija) upisao se 1945. na zagrebačku Akademiju likovnih umjetnosti u prvom poslijeratnom naraštaju, gdje je u nekoliko godina mogao asimilirati najbolja iskustva trojice učitelja, hrvatskih kiparskih klasika (Radauša, Kršinića i Augustinčića). Radom u vlastitom ateljeu počinje 1953. upravo u vrijeme liberalnije stvaralačke klime i postupnog otvaranja prema modernijim tekovinama. Njegov prinos inovativnim postupcima bio je vrlo znatan, čak i u okvirima spomeničkih zadataka, kojima se afirmira i u zemlji i u inozemstvu (1958. i 1959. na natječajima za Auschwitz i Dachau). Modificiranje standardne motivike Džamonja je počeo 1957. stiliziranim varijacijama na temu Ranjenog jelena, zatim nastavio postupnim napuštanjem bronce u korist betona, drva i metala, s interpoliranjem stakla kao središnje svjetlosne jezgre. Naglašeni ritmovi sustavno nizanih elemenata i posebna opora faktura površina davali su njegovim radovima auru mitskog, arhaičnog, totemskog svijeta. Upotrebom zavarenih čavala, zakucanih u drvenu osovinu, postizao je još dinamičnije i dramatičnije učinke. Metalna skulptura XX posebno je relevantan rezultat navedenog postupka. Spaljivanjem drvenog središta otvorio se moćni unutarnji prostor skulpture u koji zavirujemo kroz prodore i perforacije u valjkastom oplošju dobivajući izazovne paralelizme ravno nanizanih bodlji s unutarnje strane i kositrom povezanih glavica čavala s vanjske. Na neki način imamo konfrontaciju organički razigrane vanjštine i geometrijski sređena toka „prijeteće“ nutrine, u svakom slučaju, neobično kompleksan ishod inače jednostavno oblikovane cjeline.
Tonko Maroević
Naziv: | HRVATSKA LIKOVNA UMJETNOST |
---|---|
Vrsta: | P |
Opis: | Motivi: Metalna skulptura XX, Dušan Džamonja 1961., Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb Dunja I, Kosta Angeli Radovani,1957., Moderna galerija, Zagreb Bik, Vojin Bakić, 1956., sadra. Marke su izdane u arčićima od 6 maraka, a Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Hrvatska pošta zahvaljuje na suradnji Modernoj galeriji, Muzeju suvremene umjetnosti, Gradu Zagrebu (ATD pri MSU) i nasljednicima. |
Datum: | 1.12.2015. |
Ostale marke u ovoj seriji: