Šifra: 328979 Artikl je dostupan
Cijena: 1,26 €
Broj: | 1067 |
---|---|
Vrijednost: | 9,50 kn |
Dizajn: | Miran Šabić i Ana Sladetić, magistri umjetnosti iz Samobora |
Veličina: | 48,28 x 29,82 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | Zrinski d.d., Čakovec |
Datum izdanja: | 3.10.2016. |
Naklada: | 100.000 po motivu |
Lokomotive te serije u javnosti su bile poznate pod nazivom „ćiro“. U Hrvatskoj je sačuvana jedna lokomotiva iz navedene serije i to oznake JDŽ/HDŽ/JŽ 83-106 (SHS/BH Stb IV a5 1138). Lokomotiva je sagrađena 1916. u tvornici Krauss u Linzu (Austrija).
Povijest željezničkih sustava bilježi opsežan i složen razvoj željezničkih vučnih vozila, počevši od lokomotiva na parni pogon pa do lokomotiva na električni, dizelski i dizel-električni pogon. Pritom je razvojni slijed od parnih lokomotiva do današnjih tehničko-tehnoloških sofisticiranih vučnih vozila golem i vidljiv u brojnim segmentima. Iz tog je razloga osvrt na prvotne serije parnih lokomotiva, pogotovo na one korištene u industriji ili u teretnom i putničkom prometu na željezničkim prugama uskoga kolosijeka, gotovo nespojiv s mogućnostima i eksploatacijskim osobitostima današnjih lokomotiva. Parna lokomotiva serije JDŽ/HDŽ/JŽ 83-106 (SHS/BH Stb IV a5 1138) Lokomotive te serije bile su građene za vuču lakih teretnih i putničkih vlakova na uskotračnim prugama u Bosni i Hercegovini i to za širinu kolosijeka od 760 mm. Konstruirali su ih austrijski inženjeri pojačavanjem jedne vrste parne lokomotive, koja je već vukla vlakove na lokalnim željeznicama u austrijskim Alpama. Između 1903. i 1929. lokomotive te serije bile su građene u austrijskim tvornicama Krauss u Linzu i Jungenthal u Siegu, a između 1948. i 1949. deset lokomotiva te serije sagradila je i Tvornica Đuro Đaković iz Slavonskog Broda za potrebe JŽ-a. Najprije su lokomotive bile građene s kompaudnim sustavom na zasićenu paru, a poslije su ove lokomotive imale sustav „blizna“ na pregrijanu paru. Njihova su posebnost bili okrugli parorazvodnici, kormilo Heusinger, ručna kočnica i vakuumska kočnica Hardy, vodočistač i dimnjak Kobel. Ove su lokomotive u javnosti bile poznate pod nazivom „ćiro“ i vukle su vlakove na mreži uskotračnih pruga u Bosni i Hercegovini, a u Hrvatsku su stizale iz Drvara vukući vlakove preko Ličke Kaldrme i Strmice do Knina, kao i od Mostara prema Metkoviću, Pločama i Dubrovniku. Nakon II. svjetskog rata na uskotračnoj pruzi Split – Sinj (tzv. Sinjskoj reri) nekoliko tih lokomotiva zamijenilo je lokomotive serije JDŽ/HDŽ 186. U Hrvatskoj je sačuvana jedna lokomotiva iz navedene serije i to oznake JDŽ/HDŽ/JŽ 83-106 (SHS/BH Stb IV a5 1138). Lokomotiva je sagrađena 1916. u tvornici Krauss u Linzu (Austrija), od 1918. uključena je u promet u Bosni i Hercegovini, a potom i u Hrvatskoj. Iz prometa je povučena 18. veljače 1975. godine. U tom je razdoblju lokomotiva prošla ukupno 3 778 505 kilometara. Lokomotiva je izložena na željezničkom kolodvoru u Pločama, a dio je fundusa Hrvatskog željezničkog muzeja. Snaga lokomotiva te serije je 254 kW (345 KSi), dužina lokomotive s tenderom 13 700 mm, masa prazne lokomotive 32,5 t, masa lokomotive u službi 36 t, a najveća dopuštena brzina 35 km/h. Helena Bunijevac, prof.
Naziv: | LOKOMOTIVE – USKOTRAČNE PARNE LOKOMOTIVE |
---|---|
Vrsta: | P |
Opis: | Motivi: parna lokomotiva oznake br. 207 parna lokomotiva oznake JDŽ/HDŽ/JŽ 83-106 (SHS/BH Stb IVa5 1138) Marke su izdane u zajedničkom arčiću od šest maraka, a Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Zahvaljujemo HŽ Infrastrukturi i Hrvatskom željezničkom muzeju na suradnji i posuđenoj muzejskoj građi za realizaciju ovog izdanja. |
Datum: | 3.10.2016. |
Ostale marke u ovoj seriji:
![]() |