Šifra: 320798 Artikl je dostupan
Cijena: 0,94 €
Broj: | 877 |
---|---|
Vrijednost: | 7,10 kn |
Dizajn: | Miran Šabić, magistar umjetnosti iz Samobora, Fotografije grafika: Ana Sladetić |
Veličina: | 48,28 x 29,82 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | Zrinski d.d., Čakovec |
Datum izdanja: | 1.10.2012. |
Naklada: | 100.000 po motivu |
Parna lokomotiva serije JDŽ 124. To su lokomotive koje su bile među prvim teretnim lokomotivama Carskoga i kraljevskog povlaštenog društva južnih željeznica koje su se koristile za vuču brzih i putničkih vlakova, a koje su 1976. godine označile kraj parne vuče na zagrebačkom području.
Prvog listopada 2012. navršava se 150 godina od dolaska prvog vlaka u Zagreb, i to novosagrađenom prugom Zidani Most – Zagreb – Sisak. Ta je pruga označila početak oblikovanja zagrebačkoga prometnog čvorišta i omogućila umrežavanje zagrebačkog područja u europski prometni sustav. U povodu te važne obljetnice kao predložak za tiskanje prigodnih poštanskih maraka iz serije „Lokomotive“ odabrane su lokomotive dviju serija koje su sudjelovale u obavljanju željezničkog prometa na zagrebačkom području. To su lokomotive serije SüdB 29 / JDŽ 124, koje su bile među prvim teretnim lokomotivama Carskoga i kraljevskog povlaštenog društva južnih željeznica (Kaiserliche und königliche privilegierte Südbahn-Gesellschaft), kraće nazvanog: Društvo južnih željeznica, za vuču vlakova na nizinskim prugama u Hrvatskoj, kao i lokomotive serije MÁV 424 / JDŽ/JŽ 11, koje su se koristile za vuču brzih i putničkih vlakova, a koje su 1976. godine označile kraj parne vuče na zagrebačkom području.
Povezivanje zagrebačkog područja u mrežu željezničkih prometnica Austrijskog Carstva bilo je predviđeno već tridesetih godina 19. stoljeća u prvim dokumentima koji su najavili gradnju željezničkih pruga prema austrijskim nasljednim zemljama, odnosno prema pridruženim zemljama ugarske krune. Ostvarenje tih planova pokrenuto je nakon cjelovitog otvaranja za promet državne pruge Beč – Graz – Zidani Most – Ljubljana – Trst 1857. godine, i to najprije gradnjom pruge Zidani Most – Zagreb – Sisak kao odvojne pruge austrijske magistrale. Gradnja pruge na slovenskom dijelu teritorija počela je 1853. godine, a na hrvatskom dijelu 1860. godine.
Zadaću gradnje preuzeo je privatni konzorcij, Društvo južnih željeznica. Pruga je bila jednokolosiječna ukupne dužine 127,58 km. Granicu između Slovenije i Hrvatske pruga je prelazila na rijeci Sutli. Duž cijele pruge bilo je deset kolodvora od kojih je pet bilo na slovenskom, a pet na hrvatskom području. Sve prijamne zgrade bile su građene tipski s karakterističnim rubovima od crvene opeke oko pročelja, vrata i prozora. S obzirom na važnost, u Zagrebu i Sisku bile su sagrađene veće prijamne zgrade s pripadajućim ložionicama, priručnim radionicama za popravak željezničkih vozila te stambenim objektima za željezničke službenike.
Najveća prijamna zgrada bila je podignuta u Zagrebu – Zagreb Južni kolodvor (Agram Südbahnhof) – koji je između 1924. i 1943. godine nosio naziv Zagreb Sava, a potom Zagreb Zapadni kolodvor. Taj je kolodvor 30 godina, sve do gradnje današnjeg Zagreb Glavnog kolodvora, bio središnji kolodvor u Zagrebu. Zanimljivo je napomenuti da je u kolodvoru od početka djelovao i novoutemeljeni poštanski ured. Graditeljski najsloženiji zahvati na pruzi bili su gradnja željezničkih mostova preko rijeke Save kod Zagreba i preko rijeke Krapine kod Zaprešića.
Pruga je za promet bila otvorena 1. listopada 1862. godine. Redoviti promet na pruzi ispočetka se održavao jednim putničkim vlakom u oba smjera te s nekoliko teretnih vlakova. S vremenom se broj vlakova povećavao, što i nije čudno jer je vožnja od Zidanog Mosta do Siska ili obratno trajala četiri i pol sata, a put diližansom 12 sati. Uključivanje Zagreba i zagrebačkog područja u mrežu europskih željezničkih pruga znatno je utjecalo na brži gospodarski razvitak i otvaranje novih pogona i tvornica – plinare, tvornice parketa, kožare, parne pilane, paromlina, tvornice duhana. Usto, Zagreb je u urbanističkom i arhitektonskom smislu počeo poprimati izgled i ozračje srednjoeuropskoga gradića koji je s 18.000 stanovnika iz 1862. godine do kraja stoljeća narastao na 40.000 stanovnika.
Parna lokomotiva serije MÁV 424 / JDŽ/JŽ 11
Lokomotive navedene serije bile su vrlo dobre univerzalne lokomotive koje su u željezničkom voznom parku u Hrvatskoj bile najbrojnije. Građene su u MÁVAGU u Budimpešti, i to između 1924. i 1925., 1942. i 1944. godine te 1955. i 1956. godine. S vremenom su lokomotive konstrukcijski dorađivane, pa su dosegle zavidnu razinu u parnoj vuči. Iskorištavane su za vuču ekspresnih i brzih putničkih vlakova te teretnih vlakova na nizinskim prugama.
Ukupno je bilo sagrađeno 365 lokomotiva serija JDŽ/JŽ 11. U Hrvatskoj su vozile sve do 1981. godine. Kao zanimljivost valja istaknuti da je lokomotiva oznake JŽ 11-001 bila posljednja parna lokomotiva koja je 1. ožujka 1976. godine odvukla putnički vlak iz Zagreba do Siska te je time označila kraj parne vuče po zagrebačkom čvorištu.
Snaga lokomotiva bila je 854 kW (1160 KSi), dužina lokomotive s tenderom 20.978 mm, masa lokomotive u službi 85,10 t, a najveća vozna brzina 90 km/h.
Helena Bunijevac
Naziv: | LOKOMOTIVE 2012. |
---|---|
Vrsta: | P |
Opis: | Marke su izdane u zajedničkom arčiću od 6 maraka, a Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Kao predložak za tiskanje prigodnih poštanskih maraka iz serije „Lokomotive“ odabrane su lokomotive dviju serija koje su sudjelovale u obavljanju željezničkog prometa na zagrebačkom području. |
Datum: | 1.10.2012. |
Ostale marke u ovoj seriji:
![]() |