Šifra: 336752 Artikl je dostupan
Cijena: 0,86 €
Broj: | 1308 |
---|---|
Vrijednost: | 6,50 kn |
Dizajn: | Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, Ilustratorica: Maja Cipek |
Veličina: | 48,28 x 29,82 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | AKD d.o.o., Zagreb |
Datum izdanja: | 5.10.2020. |
Naklada: | 100 000 |
Željeznički promet na hrvatskome području uspostavljen je 1860. godine. Sljedećih stotinu godina vlakove su vukle samo parne lokomotive koje su s vremenom postale neracionalni strojevi u usporedbi s električnim i dizelskim vučnim vozilima čija se gradnja razvijala u prvoj polovini 20. stoljeća. Zato je sredinom pedesetih godina prošloga stoljeća i Zajednica Jugoslavenskih željeznica pokrenula modernizaciju voznoga parka slijedom koje su u Hrvatskoj u promet uključene prve dizel-električne lokomotive serije JŽ 661, kasnijih oznaka HŽ 2061, i lokomotive serije JŽ 642, kasnijih oznaka HŽ 2041.
Dizel-električne lokomotive JŽ 661/HŽ 2061 Prve dizelske lokomotive u voznome parku Jugoslavenskih željeznica (JŽ) trebale su biti prilagođene za vuču svih vrsta vlakova, osovinsko opterećenje od 18 t te najveće brzine 120 km/h. Kao najpovoljnije izabrane su lokomotive oznake EMD G16 američkoga proizvođača Electro-Motive Division of General Motors Corporation, koji je između 1958. i 1973. proizveo ukupno 430 lokomotiva te serije. JŽ-u je isporučio 218 lokomotiva u pet različitih podserija. Željezničko transportno društvo (ŽTP) Zagreb bilo je zaprimilo 41 lokomotivu serije JŽ 661 proizvedenu između 1960. i 1966. godine. Preostalih 177 lokomotiva bilo je isporučeno pojedinim JŽ-ovim podružnicama do 1973. godine. Prvih 20 lokomotiva za ŽTP Zagreb stiglo je brodom u splitsku luku 3. travnja 1960. godine. Prva službena vožnja bila je organizirana 12. travnja na relaciji Knin – Split i to lokomotivom 661-003. Početkom 1961. bilo je isporučeno sljedećih 13 lokomotiva od kojih je sedam bilo zaprimljeno u Sekciji za vuču vlakova Knin, a šest u zagrebačkoj sekciji. Hrvatske željeznice su od ŽTP-a Zagreb naslijedile 39 lokomotiva serije JŽ 661 i dodijelile im serijsku oznaku HŽ 2061. Poslije su od drugih željezničkih organizacija JŽ-a preuzele još pet lokomotiva iz te serije. Lokomotive su nosile nadimak „Kennedy“. Koristile su se za vuču putničkih i teretnih vlakova na magistralnim željezničkim prugama. Krajem 20. stoljeća uglavnom su vozile na željezničkim prugama u Dalmaciji te u teretnome prijevozu na širemu zagrebačkom području. Početkom 21. stoljeća dvije lokomotive su u TŽV-u Gredelj pregrađene u seriju HŽ 2043, a preostale su postupno povučene iz prometa. Godine 2003. preostalo je 15 aktivnih lokomotiva, a dvije godine poslije američkoj tvrtki NRCE prodano je 13 lokomotiva. Do 2007. u prometu su bile posljednje dvije lokomotive, no i one su prodane 2011. godine. U fundusu Hrvatskoga željezničkog muzeja sačuvane su dvije lokomotive navedene serije. Lokomotive imaju šest osovina i pojedinačni osovinski pogon, opremljene su sa 16 cilindara koji ostvaruju snagu od 1454 kW. Prijenos snage je električni. Lokomotive podserije HŽ 2061.0 građene su za najveću brzinu od 114 km/h, masa u službi iznosila je 105 t, a spremnik goriva 3028 l. Najveća brzina lokomotiva podserija 2061.1 iznosila je 124 km/h, masa lokomotive u službi 109 t, a spremnik goriva 3400 l. Duljina lokomotiva preko odbojnika je 18 941 mm.