English version
0,00 €
Vaša košarica
Završi kupnju
072 303 304 | Kontaktni centar Hrvatske pošte












 

50. OBLJETNICA EUROPA MARAKA 1956. - 2006. I. (dubrovačka karaka)

     

Šifra: 307649 Artikl je dostupan

Cijena: 1,99 €


Želim da marke budu žigosane
Unesite željenu poziciju žiga
50. OBLJETNICA EUROPA MARAKA 1956. - 2006. I. (dubrovačka karaka)

Artikl je dodan u košaricu.

nastavite kupovati ili otvorite košaricu

Broj: 556
Vrijednost: 7,20 kn
Dizajn: Boris Ljubičić, dizajner, Zagreb
Veličina: 35,50 x 29,82 mm
Papir: bijeli, 102 g, gumirani
Zupčanje: 14, češljasto
Tisak: višebojni ofset
Tiskara: Zrinski d.d., Čakovec
Datum izdanja: 8.9.2005.
Naklada: 600.000


Prva ideja o zajedničkim izdanjima europskih poštanskih maraka seže u daleku 1952. godinu kada su se, na krilima općeg stremljenja k izmirenju i funkcionalnom povezivanju zemalja zapadnog dijela Staroga kontinenta, javljale brojne Europa-inicijative.


Pročitaj više


Motivi na markama: Redizajn marke iz 1992. godine s motivom dubrovačke karake iz XV. stoljeća i nova marka s motivom aviona/broda – simbolom puta u Europsku zajednicu Motiv na bloku: Kamene kocke nacionalnog grba. Prva ideja o zajedničkim izdanjima europskih poštanskih maraka seže u daleku 1952. godinu kada su se, na krilima općeg stremljenja ka izmirenju i funkcionalnom povezivanju zemalja zapadnog dijela Starog kontinenta, javljale brojne “Europa” inicijative. Bilo je to vrijeme Istoka već odvojenog od ostatka svijeta “željeznom zavjesom” (koja je, govoreći jezikom Churchilla, upravo bila spuštena od Baltika do Trsta) i političkog projekta ujedinjene Europe, koji je, od ideala filozofa i navjestitelja, postajao opipljivi politički projekt. Jedan od očeva moderne ujedinjene Europe, Robert Schuman je 1950. godine proročanski bespogovorno najavljivao: “Prije nego što postane vojni savez ili gospodarski entitet, Europa mora biti kulturna zajednica”. Iako ideja o EUROPA markama nije ni oblik gospodarskog, a ponajmanje vojnog organiziranja, prihvaćena je kao mogući pogodni medij široke propagandne manifestacija takve “kulturne zajednice”. Ubrzo je rezultat toga ugledao uglove poštanskih pisama u glasovitoj seriji maraka s istovjetnim motivom - građevinskom skelom što obavija “EUROPA” toranj francuskog autora Daniela Gonzague. Tako su uprave šest zemalja (Belgije, Francuske, Italije, Luxemburga, Nizozemske i SR Njemačke) započele, 15. rujna 1956. godine, 50 godina dugačku filatelističku priču. Priču koja je najčešće anticipirala postupni, nerijetko trnovit, nastanak onoga što se danas naziva institucijama integrirane Europe. Jer, iste te države što su se markama izjasnile u korist EUROPE, godinu dana kasnije, 25. ožujka 1957. godine potpisat će prekretnički dokument, ”Rimske ugovore”, kamen temeljac današnje Europske unije. U četiri sljedeće godine, sukcesivnim izdavanjem maraka s istovjetnim motivom, spomenutih će šest zemalja europskog integracijskog “tvrdog jezgra” oformiti principe prema kojima će nastaviti popularne CEPT marke – kolekcionarski najinteresantniji europski projekt. Naime, Europska konferencija poštanskih i telekomunikacijskih administracija - CEPT (akronim izveden iz francuskog službenog naziva Conférence européenne des administrations des postes et des télécommunications) osnovana je 26. listopada 1959. Budući da je izdavanje zajedničkih maraka bila jedna od osnivačkih zadaća, 1960. godine 20 je zemalja na 36 maraka otvorilo vrata filatelističkom „klubu“ prepoznatljivom po logotipu: Dulje od tri desetljeća, diljem Europe, i istočne i zapadne, bit će to filatelistički najtraženije marke. U tom je razdoblju uvedena i značajna novina: prepoznata monotonija uniformnosti jedinstvenog motiva zamijenjena je 1974. godine, izdavanjem maraka s generički zajedničkom temom, dok su rješenja motiva prepušteni svakoj od zemalja zasebno. A taj je zahvat urodio bogatom prezentacijom mogućnosti „kulturne zajednice“ o kojoj je Schuman zborio: na 70 do 80 maraka prosječno, europskih je 35 zemalja godišnje iznosilo autohtona viđenja kiparstva, slikarstva, rukotvorina, krajobraza, spomenika, poštanske povijesti, folklora – pregršt tema pod koje se s lakoćom mogao podvući europski zajednički nazivnik. Ta je dinamika trajala sve do početka devedesetih kada će privlačnost CEPT maraka i pad „željezne zavjese“, s pojavom niza novih zemalja na Istoku, privući u taj krug dvadesetak novih država i poštanskih uprava. Logotip CEPT posljednji je put viđen na markama 1992. godine. Tada je, naime, CEPT osnovao vlastitu organizaciju PostEurop kojoj je, pored ostalog, prepuštena briga o Europa markama. Sljedeće su godine tiskane prvi put, prema svim dotadašnjim pravilima, ali s novi logotipom: Po sticanju neovisnosti, Hrvatska je postupno postajala članicom međunarodnih organizacija, pa tako i CEPT-e. Krajem srpnja 1992. tadašnji HPT, stavio je u promet dvije marke posvećene zajedničkoj temi: 500. obljetnici otkrića Amerike. Ta je kratka serija, s motivom dubrovačke karake i Meštrovićeve statue Indijanca, ubrzo doživjela preinačeno izdanje: 4. rujna iste godine nova serija s potpuno istim motivima, ali s natisnutim logotipom CEPT-a kao vizualnim iskazom novostečenog članstva u toj organizaciji. Bila je to posljednja prilika da hrvatska filatelija unese glasovitu oznaku europskih maraka u svoj “inventar”. Već sljedeće godine, kao što je spomenuto, počeli smo rutinski izdavati, ukorak s ostalim članicama, dogovorene zajedničke teme EUROPA maraka. Ovo najnovije izdanje evocira početke EUROPA maraka (logotip 50. obljetnice), njihov razvoj (CEPT logo) i sudioništvo Hrvatske (treći reprint marke s motivom dubrovačke karake autora Želimira Borića). Borisu Ljubičić je povjeren redizajn i oblikovanje ovoga izdanja. Njemu svojstvenom lakoćom izričaja, kreirao je i priložio novu marku: stilizirani papirnati avion-brod kao simbol putovanja na tom pedesetgodišnjem poštanskom i filatelističkom europskom putovanju. Smjestivši ih na kocke nacionalnog grba, u izdanju prigodnog poštanskog bloka, već integrirana Europa, prepoznat će vjerojatno barem ovaj naš doprinos.

Naziv: 50. OBLJETNICA EUROPA MARAKA 1956. - 2006. (P + B)
Vrsta: P
Opis: Od 10.07.2006. u prodaji samo kao filatelistički proizvod. Od tog datuma marka više ne vrijedi za uporabu u poštanskom prometu.
Datum: 8.9.2005.

Ostale marke u ovoj seriji:

  
Poštovani, prijavite se u sustav kako biste mogli ocijeniti i komentirati proizvod.