Šifra: 325389 Artikl je dostupan
Cijena: 0,41 €
Broj: | 976 |
---|---|
Vrijednost: | 3,10 kn |
Dizajn: | Alenka Lalić, dizajnerica iz Zagreba |
Fotografija: | Arhiv Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti |
Veličina: | 42,60 x 35,50 mm |
Papir: | bijeli, 102 g, gumirani |
---|---|
Zupčanje: | češljasto, 14 |
Tisak: | višebojni ofset |
Tiskara: | AKD d.o.o., Zagreb |
Datum izdanja: | 17.11.2014. |
Naklada: | 100.000 |
100. OBLJETNICA ROĐENJA IVANA GENERALIĆA Rođen je 1914. u Hlebinama u siromašnoj seljačkoj obitelji. Nakon što je završio pet razreda pučke škole, pomaže roditeljima u svakodnevnim poslovima u poljoprivredi i oko kućanstva. Sustavno crta i slika od 1930. pod mentorstvom Krste Hegedušića, a izlaže od 1931. godine.
100. OBLJETNICA ROĐENJA IVANA GENERALIĆA Povijesno je prvi i ključni slikar Hlebinske škole i hrvatske naive, jedan od najznamenitijih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća, cijenjeni predstavnik figurativnih tendencija u doba prevlasti apstraktnih tečevina te klasik svjetske naive. Rođen je u Hlebinama 1914. u siromašnoj seljačkoj obitelji. Nakon što je završio pet razreda pučke škole, pomaže roditeljima u svakodnevnim poslovima u poljoprivredi i oko domaćinstva. Sustavno crta i slika od 1930. pod mentorstvom Krste Hegedušića, a izlaže od 1931. godine. Njegova najranija djela odlikuju se strogim kompozicijama, sažimanjem na bitno, plošnošću i naglašenom stilizacijom; u koloritu pratimo razvoj od lokalne boje prema tonskom slikarstvu. Predočuje tipične seoske motive, često prožete socijalno-kritičkom notom. Likove prikazuje tipološki, izostavljajući osobnu karakterizaciju; ne prikazuje individualna bića, nego predstavnike određenog sloja odnosno staleža. U drugoj polovini tridesetih godina 20. stoljeća usredotočuje se na pejzaže, slika sve više ugođaje, a sve manje ljudske figure. Težište je na prikazima šuma, izdvojenom drveću, travama, oranicama, žitu, razlivenim vodama i nebu s oblacima. Radi se o otkriću pejzažnog motiva kao osnovnog, a pokatkad i jedinog nositelja napetosti djela. Služi se realističkim detaljima, ali njihovim proizvoljnim tretmanom i smještajem narušava realistički ustroj: sve je poopćeno, nadindividualno, prepuno bukolike i prožeto lirizmom. Prevladava romantični koncept ruralnoga krajolika. Sredinom 1950-ih godina u djela počinje unositi i niz simboličkih elemenata, što rezultira alegorijama i fantastikom: ne slika samo što vidi, nego i što zna i zamišlja o prikazanom. Iako se i nadalje inspirira viđenim, pojmovna slika sve više potiskuje vizualnu te počinje prevladavati imaginarno: nastaju neke od najljepših modernih slikarskih bajki prepune mirakuloznosti. Početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća iskazuje nove izmjene: sve snažno simplificira i reducira na najbitnije, gasi vatromet boja i slike svodi na samo nekoliko osnovnih tonova. Učestalo govori o ljudskoj osamljenosti i prolaznosti života. Ivan Generalić umro je u Koprivnici 1992. godine. Slika Rekvizicija iz 1934. jedan je od najistaknutijih primjera Generalićevih socijalno i politički angažiranih djela te antologijska umjetnina hrvatskog slikarstva 20. stoljeća. Prikazuje poreznike koji, uz nazočnost žandara, plijene seoskoj sirotinji kravu, jer nisu platili porez, te preuzimaju ljetinu i žito. Vladimir Crnković
Naziv: | 100. OBLJETNICA ROĐENJA IVANA GENERALIĆA |
---|---|
Vrsta: | P |
Opis: | Marka je izdana u arčiću od 9 maraka, a Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Motiv: slika Rekvizicija, Ivan Generalić, 1934. |
Datum: | 17.11.2014. |
Ostale marke u ovoj seriji: